Ако детето ви знае да чете и пише, със сигурност се опасявате как ще се чувства то в училище. Тук е мястото да ви запозная с някои особености на преподаването. Методите в първи клас,обяснени на простосмъртен език, са винаги "три в едно" или "много в едно". Това са така наречените междупредметни връзки, които правят урока забавен и ангажиращ. Учителят с опит умее така да поднася материала в часовете, че класът винаги върви с няколко стъпки напред. Целите, които се поставят, дори в елементарните упражнения могат да бъдат разнообразни, да не застъпват само предмета, по който се работи в момента, а да постигат странични резултати по други предмети, абсолютно различни от изучавания в този час. Целта на подобни занимания кара първокласника да проявява интерес, дори когато му е трудно. Те задържат вниманието на детето, дори и след като познава буквите и знае да чете.
Пример за упражнение по четене: Много цели в 1 упражнение
В час по четене учителят вдига различни ученици, поставяйки разнообразни задачи. Първият ученик чете думите от първа колона. Вторият чете думите на трети ред. Третият чете първи ред от ляво на дясно.Четвъртият чете трета колона отгоре надолу и после от долу нагоре същата колона. Учителят може да вмъкне и думите хоризонтално и вертикално и да идентифицира реда и колоната със съответните понятия.След справянето успешно с поставената задача ученикът получава отметка в буквара - усмихнат човек-печат, с което се удостоверява, че това упражнение е направено в клас. Ако ученикът не се е справил би могъл да получи мълчалив човек - знак, че е имал трудности. По броя на отметките в Буквара може да проследите активността на вашето дете. В картата за обратна връзка с родителя учителят е отметнал тези трудности. Така информацията достига впоследствие първо до учителя в занималнята, а после и до родителя. В края на часа учениците биват поставени в активната роля на учител. Те сами посочват свои другарчета и сами поставят задачи за четене, пространствена ориентация в текстовото поле / горе-длу;ляво-дясно/, показват, че са усвоили понятията колона, редица, вертикал, хоризонтал /улеснявайки после работата на класа по математика, физкултура и изобразително изкуство/. Впоследствие тези умения улесняват решаването на тестовете, в които първата крачка е четенето с разбиране.
Този прост нагледен пример за работата в часовете показва колко лесно е да бъде задържано крехкото внимание на първокласника активно за цели 35 минути /дължината на един час в 1 клас/ и до каква степен учителят може да улесни работата си по-нататък без особени трудности.
Няма коментари:
Публикуване на коментар