Наближава новата учебна година и трябва да подредя класната стая за първолаците. Щастливка съм, защото имам много добра база – обзавеждането е подменено преди 3-4 години с красиви червено-бели чинове с трапецовидна форма, шкафове - квадратче за всички.
Добре изглежда, но и доста работа ме чака. Защото класната стая не са само мебели.
Имам следните задачи :
1. Трябва да направя оценка на предимствата и недостатъците на обзавеждането.
2. Да организирам подреждане, което елиминира неудобствата;
3. Да организирам образователни и възпитателни кътове в стаята;
4. Да съобразя цветово таблата с мебелировката.
Това обзавеждане има своите предимства, но и своите недостатъци.
Доволна
съм, че имам маси, а не чинове, защото имам възможност да сглобявам подвижни
модули за работа по групи, да комбинирам цветовете и да търся оптимален вариант
за работа с децата. Това обаче, както установих през учебната година е доста
трудоемко. Сутрин пристигам час по рано, за да погледна материала за дена и да обособя местата за работа, т.е.
да преподредя стаята.
Колежките, които разполагаха с чинове, имаха по-малко работа при организирането на стаите си, В единия клас са двойни, а в другия единични чинове. Те обаче имаха трудности при организирането на стаите си за работа в екип и при тържествата;
Колежките, които разполагаха с чинове, имаха по-малко работа при организирането на стаите си, В единия клас са двойни, а в другия единични чинове. Те обаче имаха трудности при организирането на стаите си за работа в екип и при тържествата;
Скоро
установявам, че тази подвижност е и недостатък. Обособените работни групи се
местят из класната стая като корабчета в морето. На първо място аз, а после и
децата (трябва тепърва да се научат да се грижат за стаята) имаме доста работа
по подреждането. Но пък така се приучаваме на ред.
Друг
недостатък е трапецовидната форма. Макар и удобна за трансформации, трапецът лишава
децата от пространство за подреждане на учебниците и пособията.
От
друга страна някои първокласници са още толкова мънички. Прави или седнали – в началото масите са им твърде високи.
Както
казах, класната стая е многофункционална. Тя има образователни и възпитателни
кътове, добре е да е мобилна, да няма падащи предмети, да има удобни за достъп
мебели, без остри ръбове, дъска, сметало, закачалки.
Време е да я преобразим.
ръчно изработени табла |
Цветовата гама на таблата е важна. |
оригинални табла |
Образователните кътове са също много важни. Когато правилата висят на стените, изписани на цветни табла, привличат волно или неволно вниманието на децата. Идеята ми е да учат не само активно, но и пасивно.
Затова са ми
нужни още някои граматически правила по български език и четене - звуков анализ напр., основните понятия по математика,
табло с азбуката и табло с техниките по
рисуване. Набавила съм ги от издателите и разпространителите на учебници и
помагала. Цветни, красиви, привлекателни. Имам и географска карта.
Стаята не трябва да е претрупана. Трябва да има пространство и за творчеството на децата впоследствие.
Образователният кът над бялата дъска |
Таблото по рисуване и географската карта. С тях децата нямат всекидневна работа, затова са на по-заден план. |
Мобилността на стаята позволява по-различна подредба по време на празненства. |
в края на учебната година - открит урок; |
Има пространство за работа по групи в различните часове. Тук - час по изобразително изкуство. |
Част от подреждането за 15. 09. |
Стаята е готова. Дъската също е украсена.
Остава да дойдат децата и да внесем и настроим техниката за електронния учебник.
Няма коментари:
Публикуване на коментар