вторник, 11 август 2015 г.

Първокласникът е рицарят, а родителят – оръженосцецът в борбата с дислексията



Ако в началото на учебната година вашият първокласник изпитва трудности в училището, и при направена проверка от логопед се окаже, че детето има дислектични проблеми, това не значи, че вашето дете е глупаво, а че има проблем, с който не може да се справи само.
Трябва му помощ.
Тази помощ ще му окажете Вие, като негов най-близък роднина, като проявите разбиране  и му вдъхнете кураж. Тази помощ ще му окаже логопедът, с който детето ще работи за отстраняване на проблема.
 Логопедът не е лекар.
Той няма да му дава хапчета и сиропи. Логопедът ще проведе диагностициране, за да обособи трудностите, които вашето дете изпитва и ще  подбере подходящи упражнения и тестове за преодоляването на тези проблеми. Ако се наложи, той ще ви препоръча консултация с лекар.
Промяната няма да стане с магическа пръчка веднага, за седмица или месец. Процесът е продължителен и е разпрострян във времето – така е по-безболезнено за психиката на вашето дете. Нещата се случват бавно и постепенно.

Давам пример с изговора на р, л, с, ш или б.
Правилният изговор зависи от вярната артикулация в устната кухина и  правилното разположение на езика.

Трябва да посещавате редовно насрочените часове през седмицата, за да  се постигне напредък. Тук е ролята на родителя, който трябва да осигурява тези посещения. Не трябва да забравяте, че вашето дете е смелият рицар, който се бори с чудовищата на своето развитие, а родителят е кроткият оръженосец, който осигурява средствата, придвижването и носи антуража, разговаря с рицаря и го окуражава.

Колкото по-рано започнете посещение при логопед, толкова по-бързо детето ще се справи с проблемите, които има.
Има родители, които подхождат отрицателно. Те не вярват на думите на специалистите и започват да обвиняват учителите, а в последствие и самото дете за несправянето в училище. Процесът на преодоляване на трудностите се удължава и задълбочава, а пропуските в наученото стават все по-големи.
 Защо  думата дислексия плаши? Може би защото е чуждица… Дали родителите биха се почувствали по-добре ако учителят му каже: „Вашето дете не може да се научи да чете.”, или „Вашето дете не може не може да се научи да пише.”.
 „Ами нали вашата работа е да го научите!” – е отговорът в такива моменти.
Да, но учителят не е вълшебник. Ако той даде съвет да направите консултация при психолог или дефектолог по повод конкретен проблем, значи вашето дете има нужда от такава консултация.
Това може да е терапия, свързана със заекване, с нарушена артикулация – съскане и шъшкане (в някои случаи, може да има физичен дефект), със слухови нарушения, с нарушения в четенето, писането и решаването на задачи по математиката, нарушения темпа и ритъма на речта, ринолалия, дизартрия и др.
Лечението може да се окаже съвсем просто, но за това е нужен специалист.


Малкият Сава от малък произнася звука „р” гърлено. Проблемът се дължи на неправилното артикулиране на езика при произнасянето на този звук. При изместване на върха на езика върху предната част на небцето, произношението става нормално. Но Сава трябва да свикне с новото местоположение на езика при изговора, а това не става веднага.

Тони е ученик във 2 клас. Той показва дефицит на внимание в часовете и хиперактивност. При консултация с логопед и в процеса на диагностициране, се оказва, че има намален слух. Не чува добре думите на учителя и не желае да учи в часовете по математика и БЕЛ. Логопедът препоръчва да се направят медицински  прегледи и да се потърсят причините за намаления слух на детето. Оказва се, че лимфата в средното ухо е по-малко и детето чува нормално, само когато тялото му  е в определено положение. Предложението на специалистите, е малка възглавничка, която коригира положението на тялото на детето на чина, за да може да чува добре.

Малката Вики не може да произнася  ш-ж, б-п, и з-с. Тя бърка произношението на думите, а от там идват и грешките в изписването им. Колкото и да се старае, а Вики е много работливо дете, все не успява да се справи. При диагностициране логопедът забелязва,че детето има физически особености и препоръчва консултация с УНГ-хирург. Оказва се, че ципата под езика в устната ѝ кухина е по-къса, не позволява правилно артикулиране и това нарушение влачи куп беди цели четири години. След направената операция детето  изглажда грешките. За съжаление това се случва чак в четвърти клас.

                       Къде и как да намерим логопед?




Прилагаме списък  на  логопедичните кабинети  в София

Район „Оборище": Централен логопедичен кабинет
Район „Средец": 12 СОУ
Район „Сердика": 48 ОУ, 14 СОУ
Район „Лозенец": 122 ОУ, 120 ОУ, 35 СОУ, 107 СОУ
Район „Изгрев": 49 ОДЗ
Район „Овча Купел": 149 СОУ, 151 СОУ
Район „Студентски": 8 СОУ, 55 СОУ
Район „Възраждане": 50 ОДЗ, Д.Г. „Ново поколение" , 134 СОУ
Район „Красна поляна": 123 СОУ , 17 СОУ
Район „Красно село": 8 ОДЗ, 19 СОУ, 34 ОУ, 36 СОУ
Район „Подуене": 42 ОУ, 49 СОУ, 130 СОУ
Район „Слатина": 23 СОУ, 31 СУЧЕМ, 109 СОУ, 138 СОУ
Район „Триадица": 2 ОДЗ, 104 ОУ, 127 ОДЗ
Район „Надежда": 16 ОУ, 54 СЕУ, 153 СОУ
Район „Искър": 4 ОУ, 68 СОУ, 163 ОУ
Район „ „Младост": 76 ОДЗ, 10 ОУ, 56 ОДЗ, 81 СОУ, 131 СОУ ,145 СОУ
Район „Люлин": ОДЗ 57, 40 СОУ, 90 СОУ
Район „Витоша": 2 CОУ , 5 ОУ

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Най-четени