петък, 5 август 2016 г.

Класната стая за първи клас


Наближава новата учебна година и трябва да подредя класната стая за първолаците. Щастливка съм, защото имам много добра база – обзавеждането е подменено преди 3-4 години с красиви червено-бели чинове с трапецовидна форма, шкафове - квадратче за всички.



Добре изглежда, но и доста работа ме чака. Защото класната стая не са само мебели. 
Имам следните задачи : 
1. Трябва да направя оценка на предимствата и недостатъците на обзавеждането.
2. Да организирам подреждане, което елиминира неудобствата;
3. Да организирам образователни и възпитателни кътове в стаята;
4. Да съобразя цветово таблата с мебелировката.

Това обзавеждане има своите предимства, но и своите недостатъци.


Доволна съм, че имам маси, а не чинове, защото имам възможност да сглобявам подвижни модули за работа по групи, да комбинирам цветовете и да търся оптимален вариант за работа с децата. Това обаче, както установих през учебната година е доста трудоемко. Сутрин пристигам час по рано, за да погледна материала  за дена и да обособя местата за работа, т.е. да преподредя стаята. 
Колежките, които разполагаха с чинове, имаха по-малко работа при организирането на стаите си,  В единия клас  са двойни, а в другия единични чинове. Те обаче имаха трудности при организирането на стаите си за работа в екип и при тържествата;

Скоро установявам, че тази подвижност е и недостатък. Обособените работни групи се местят из класната стая като корабчета в морето. На първо място аз, а после и децата (трябва тепърва да се научат да се грижат за стаята) имаме доста работа по подреждането. Но пък така се приучаваме на ред.

Друг недостатък е трапецовидната форма. Макар  и удобна за трансформации, трапецът лишава децата от пространство за подреждане на учебниците и пособията. 
От друга страна някои първокласници са още толкова мънички. Прави или седнали – в началото масите са им твърде високи. 

Както казах, класната стая е многофункционална. Тя има образователни и възпитателни кътове, добре е да е мобилна, да няма падащи предмети, да има удобни за достъп мебели, без остри ръбове, дъска, сметало, закачалки. 


Време е да я преобразим.

ръчно изработени табла
Цветовата гама на таблата е важна.
Изпробвам различни варианти за въвеждане на правилата на поведение в клас. За да има учебен процес, трябва да се спазват правила за безопасност. Иска ми се да привличат вниманието, да са четливи. Освен закачени, тези правила трябва да бъдат и обсъждани през учебната година.  Сглобявам ги с подръчни средства от цветни и бели картони по образци от нета. 

оригинални табла
 



Образователните кътове са също много важни. Когато правилата висят на стените, изписани на цветни табла, привличат волно или неволно вниманието на децата. Идеята ми е да учат не само активно, но и пасивно. 
Затова са ми нужни още някои граматически правила по български език и четене - звуков анализ напр., основните понятия по математика, табло с азбуката и табло с техниките по рисуване. Набавила съм ги от издателите и разпространителите на учебници и помагала. Цветни, красиви, привлекателни. Имам и географска карта. 
Стаята не трябва да е претрупана. Трябва да има пространство и за творчеството на децата впоследствие.


Образователният кът над бялата дъска

Таблото по рисуване и географската карта.  С тях децата нямат всекидневна работа, затова са на по-заден план.


Интересно, бях се зарекла да снимам повече през учебната година, но сега като търся снимки, май нямам много материал за показване. 
Мобилността на стаята позволява по-различна подредба  по време на празненства.
в края на учебната година - открит урок;

Има пространство за работа по групи в различните часове. Тук - час по изобразително изкуство.


Част от подреждането за 15. 09.




Стаята е готова. Дъската също е украсена. 

Остава да дойдат децата и да внесем и настроим техниката за  електронния учебник.




Няма коментари:

Публикуване на коментар

Най-четени