понеделник, 29 август 2016 г.

Информационни технологии в първи клас

Децата  в първи клас идват с различни компютърни умения. Едни са много  напред, Други дори не са сядали  на десктоп.  Докато едните пускат компютъра сами, отварят браузъра и съответната игра, другите се чудят как да работят с мишката. тези различия се изглаждат бързо, защото на тази възраст децата са много схватливи.



След запознаване с устройството на компютъра и придобиването на умения за работа с мишката, идва ред и на работа с графични програми.
Първите уроци се оказват много лесни.  Децата получават задача да нарисуват и оцветят няколко балона, летящи в дневно и нощно небе.





Поставените задачи: изборът на геометрична форма, уголемяването ѝ, поставянето на въженцето, оцветяването,  не затрудниха почти никого. Получиха се красиви летящи балони.


Усложнихме задачата с нощ, звезди и луна. Ето какво се получи:






Имаше обаче и някои по-нестандартна рисунки.  Винаги има изключения, както сами се досещате.




По нататък беше още по-лесно. Децата конструираха, оцветиха и вмъкнаха готови обекти в зимна коледна картина. Ето и малко рисунки: Доста динамични, цветни и необикновени. Толкова бързо създадоха реална среда. Истински графични дизайнери. 



















понеделник, 22 август 2016 г.

Детето тръгва на предучилищна занималня




Важен етап от живота на детето и този на цялото семейство, е периодът на предучилищната подготовка. Дали ще изберете детето ви да остане в детската градина, която е посещавало до този момент, дали ще го преместите в друга група или ще посещава предучилищна в училище, това е задължителен етап от образованието на всяко българско дете и няма как да бъде пропуснат.
В този период много деца могат да почувстват тревога и несигурност. Ако се опитаме да направим аналогия с нещо подобно при възрастните, това е съизмеримо с постъпването на нова работа.
В повечето случаи децата в предучилищна възраст приемат промените без особени сътресения, но някои се нуждаят от повече време за това. Ако имате дете, на което му предстои това, можете да му помогнете да се подготви в няколко лесни стъпки:


1. Разговаряйте предварително с учителите, които ще поемат групата
Намерете време да се срещнете с учителите, които ще поемат групата, в която е вашето дете. Вземете предвид мненията и на други родители. Обсъдете преминаването на детето в новата група у дома с близките и със самото дете.

2. Пазарувайте заедно с детето
Говорете с детето за предстоящата промяна като се опитвате това да става със спокоен и позитивен тон. Детето не бива да се товари с нетърпение и излишни вълнения.
Излезте заедно по магазините и купете всичко необходимо като му оставите правото само да избере раницата, кутията за закуска, шишето за напитки, които да са „само за училище“. В тези моменти на близост разкажете някоя интересна и забавна история за вашето тръгване на предучилищна забавачка и избягвайте думи и изрази, които биха предизвикали тревога у детето. По този начин ще построите мост между дома и училището, а това ще му помогне да не изпитва страх от неизвестното.

3. Запознайте детето с обстановката
Ако има начин, заведете детето няколко седмици по-рано да опознае обстановката, пространството, където предстои да прекарва голяма част от ежедневието си и да се. Ако успеете да заведете детето повече от веднъж, би било прекрасно.


4. Предложете помощ на учителите
Тези взаимоотношения със сигурност ще са от полза за добрите резултати от обучението на вашето дете. Интересувайте се от програмите за обучение, от практиките, които се използват и от педагогическите методики. Участвайте активно в подготовката на празненствата и училищните мероприятия, по този начин заявявате участие и в самия образователен процес. Това ще е от полза за децата ви и те ще са по-спокойни и уверени. А и учителите също имат нужда от помощ и подкрепа, те ще оценят високо вашето участие. Наред с това по този начин ще имате възможност да натрупате преки впечатления за всичко, което се случва в групата на детето ви.
Откровената ви комуникация с детето също е много важна за добрите му постижения в предучилищната подготовка. Това, което то споделя с вас ще е важен ориентир за хода на неговото обучение и развитие.

5. Приготвяйте се от вечерта
Когато настъпи денят за тръгване в предучилищната занималня, за да избегнете стреса се подгответе от предната вечер. Дрешките, раницата, сандвича и шишето. Не забравяйте за закуската у дома – тя трябва да е достатъчно питателна, но не пропускайте да й придадете забавна форма, за да внесете допълнителна емоция. Включете в нея нещо любимо, което детето със сигурност ще изяде.
Освен, че по този начин ще спестите време, ще избегнете излишния стрес.

6. Сложете нещо любимо в раницата
Любимата мека играчка, малко сувенирче или семейна снимка с домашния любимец в раницата е чудесен начин детето да се почувства една идея по-спокойно и уверено, поемайки към новото място.

7. Не показвайте, че се тревожите
Много е важно да изградите чувство за увереност у детето. Спокойствието и вярата в собствените възможности са основни за успешното му адаптиране към новата среда. Но ако с нещо покажете, че се тревожите, то тази тревожност ще се прехвърли и върху детето. Говорете с детето си с положителна нагласа и без излишен патос за онова, което предстои. Децата имат изключително добре развита интуиция и лесно могат да ви хванат ако се опитвате да прикривате нещо от тях или ако не сте искрени докрай.

8. Ако се тревожите за детето си, обадете се в занималнята
Тревожните мисли, които ще завладеят ума ви след като оставите детето на новото място няма да ви оставят намира, затова по-добре позвънете и разберете дали всичко върви по план. Дори и да ви се струва, че по този начин ще притесните персонала или ще нарушите правилата, бъдете настоятелни да получите нужната ви информация.

9. Какво да направим ако детето плаче?
Някои деца приемат спокойно и радостно тръгването на предучилищна група и училище, но други преживяват този период със сълзи. Нормално е – едни деца са по-емоционални, други са твърде привързани към някой близък, трети са по-свити и трудно осъществяват контакт с нови хора.
Ако имате и най-малко съмнение, че детето страда повече, отколкото е нормално, можете да направите следното:
- Помолете да влезете с детето в занималнята. Изчакайте да започне някакво групово занимание или игра и си тръгнете, когато се убедите, че вече се е успокоило.
- Когато се разделяте кажете на детето, че скоро ще се върнете, за да го вземете, но не определяйте точен час.
- Не се поддавайте на изкушението да обикаляте около детското заведение, след като сте се разделили току-що на прага му. Детето може да ви види и отново да се разстрои.
- Ако детето ви плаче безутешно и не иска да се отдели от вас, по-добре си намерете начин и си тръгнете, макар че сърцето сигурно ще ви се скъса от мъка, но в такъв момент е по-добре да се доверите на педагозите, те ще се намерят начин за справяне със ситуацията.
- Ако детето плаче винаги когато го води мама, сменете тактиката – нека започне да го води татко или друг член на семейството. Много е вероятно детето да не плаче заради това, че остава в групата, а заради това, че се разделя с мама.










 снимковият материал е от Предучилищната група на 11 ОУ 



неделя, 21 август 2016 г.

Как да стимулираме индивидуалността на децата в часовете по изобразително изкуство?

Часовете по изобразително изкуство често са обект на критики за това, доколко учителят стимулира индивидуалното изразяване на детската личност със средствата на изкуството. 

Нали сте виждали онези безумни редици от еднакви картинки с налепени памуци и еднакво нарисувани картинки в детската градина. Всички са направили апликациите и рисунките както е казала госпожата.  Няма нито една "различна" рисунка. И да има, тя не е на изложба. 

Затова в  часовете по изобразително изкуство се стремя да стимулирам въображението на децата, свързвайки нещо познато с нещо ново и дам поле за творческа изява. Любимият ми подход 3 в 1.

Има и проблем В тази възраст децата са доста склонни към подражание  и затова трябва да внимаваме да не залитнат в тази посока.

След като обсъждаме зададената тема винаги отделяме внимание и на това, че рисунките може да са различни, защото всяко дете може да нарисува онова, което си представя и с цветовете, с които то иска.

В темата: "Извънземни" от блокчето по рисуване за първи клас, сякаш нямаше кой знае какъв избор за различност. И въпреки това рисунките на извънземните станаха доста интересни. 

Но как се стигна до тях.
1. Кратко обяснение на думата Космос (нагледно).
2. Различността на планетите от слънчевата система по форма и цвят (нагледно).
3. Вероятност извънземните да са също различни по форма и цвят. - еднооки, многокраки, многоглави, и с всякакви "шантави" форми.
4. Различните космически кораби - ракети, совалки, летящи чинии. Кои съществуват в действителност, кои - не, както и разяснение защо има космонавти и астронавти;

Споделям тук някои рисунки:






Темата в разпределението е: "Илюстриране"
и след като се запознаваме с това какво наричаме илюстрация и разглеждаме такива,  възлагам задача да се илюстрира вече четена приказка от читанката.
Децата избират приказката за Петлан. 

Доволна съм, защото заедно с материала по четене и рисуване, можем да обогатим познанията си и по темата за домашните животни и птици от предмета Околен свят. 

Децата разполагаха с илюстрацията на Петлан от читанката и някои са го прерисували доста успешно. Други са си го измислили. Трети са експериментирали.
Подбрала съм най-интересните резултати от изложбата в края на часа.












Най-четени