четвъртък, 28 юли 2016 г.

Няколко съвета за родителите на първокласници




Първият „първи учебен ден“ е най-важният ден за следващите 12 години. Отношението на детето към ученето като цяло, към усвояването на нови знания, зависи от тези първи впечатления, от това как ще протече първата година.
В нея главна роля играе учителят, който ще преведе детето ви през лабиринта на ченгелчетата и чертичките и ще го превърне в грамотен човек.
За това е много важно комуникацията между родителите и учителите да тече гладко и приятелски, а не да се превръща във война, в която жертви стават децата.
Ето 10 важни факта, които ще помогнат за тази комуникация и ще ви направят съпричастни към най-важните години от развитието на детето си.

1. В първия учебен ден бъдете позитивни. Не се дръжте така, сякаш го пращате на мъчение. Гушнете го, пожелайте му приятен ден и го оставете в ръцете на учителя. Дори да се разплаче, не се връщайте. Учителите знаят как да се справят с тези кратки сълзи.

2. Ако имате въпроси, изчакайте по-спокоен момент. Първият учебен ден е натоварен за всички и едва ли ще получите вниманието, което заслужавате.

3. Децата отиват в училище на различно ниво. Някои могат да четат гладко, други дори не сричат. Не се притеснявайте, тези умения така или иначе ще се усвоят в течение на учебната година. Вие можете да помогнете с упражнения вкъщи.

4. Не подминавайте съобщенията от учителите, които детето ви носи или които получавате по мейла. Те са важни.

5. Ако детето ви има проблеми със свое другарче, първо се обърнете към учителя, вместо към родителите на детето. Той познава и двете деца, вероятно е присъствал и на проблемната ситуация и може да предложи решение, което да върне баланса в отношенията без излишни сътресения.

6. Ако е възможно, взимайте участие в училищния живот. Станете член на родителския комитет, помагайте на учителите при подготовката на представления, открити уроци и т.н. Това ще ви помогне да опознаете преподавателите, да разберете повече за ежедневието на детето си.

7. Не пропускайте тържествата и откритите уроци. Това е уважение към труда на собственото ви дете и безценен спомен.

8. Научете детето си да е отговорно за собствените си задължения. Нека само приготвя чантата си, нека само пише домашните. Той е ученикът, а не вие.

9. Преди родителските срещи обмислете въпросите, които да зададете на учителите. Това е времето на пряк контакт между родители и учители и не бива да бъде пропилявано с общи приказки.

10. Не превръщайте оценките в драма. В началните класове те служат по-скоро за обратна връзка с родителите, отколкото като истинска оценка. Не травматизирайте детето си, като му се карате за всяка забележка, а търпеливо му помогнете да напредне с материала.


Статията е от сайта thinklestars.com



сряда, 27 юли 2016 г.

Азбучни правила на ученика, родителя и учителя


Правила на ученика

1.     Аз влизам добронамерен в училище и в кабинетите.
2.     Бързо сядам и приготвям учебници, помагала и тетрадки за час.
3.     Внимателно слушам, без да прекъсвам другите.
4.     Говоря тихо,  със спокоен тон.
5.     Движа се внимателно по кридорите и в класните стаи.
6.     Елиминирам / Даже съм забравил / за грубостите и агресията.
7.     Желая да науча повече всеки ден и час.
8.     Забравям за телефона в час.
9.     Искам да уча и успявам.
10.  Йе,  колко много неща научих днес в училище!

Правила на родителя

1.     Аз участвам активно в работата на класа.
2.     Аз съм отговорен за редовното изпълнение на домашните работи и подготвянето на уроците.
3.     Аз отговарям за възпитанието на детето си и неговото поведение.
4.     Оказвам материална помощ на училището, в което учи детето ми.

Правила на учителя

1.     Аз вярвам в равния шанс на всички.
2.     Аз се старая да помагам на учениците в максималната възможна степен.
3.     Аз изслушвам и уважавам мнението на всеки.
4.     Аз съм в училище, за да дам най-доброто от себе си за своите ученици.


Тези правила са взети от сайта на 149 СОУ "Иван Хаджийски" - гр. София

петък, 22 юли 2016 г.

Лятна стратегия 1, ако след първи клас детето има проблеми с четенето




Добре е, ако в края на първи клас детето чете поне 36 думи в минута от непознат текст. Естествено четенето не е норматив по физкултура, за да се придържаме стриктно към него.
В нашия клас (първи Б) имаше деца, които можеха да четат дори 130 думи в минута, други 50-70, трети към 36, но двама-трима зациклиха на 25-30. Като дългогодишен учител съм си изработила стратегия за наваксване скоростта на четене. Това трябва да се случи до края на първия срок в трети клас. Поощрявам засичането на скоростта и стремежа към самоусъвършенстване на изказа при четенето на глас. Отделям часове, в които, наред с поставените урочни задачи, следя и тези показатели. Изнасям ги на едно табло. Така всеки може да види постижението си, както и да се стреми да подобри уменията си сам. Децата намират това упражнение за занимателно, защото четат и работят с хронометъра.
Но май се отклоних от темата. Какво да правим ако в края на първи клас детето не може да прочете поне 36 думи от непознат текст. Нужни са летни упражнения.

  Поставяне на малки цели
Примерна цел
Да затвърдя прочита на 30 думи в рамките на една седмица.
 Задачи:
1. Всеки ден да чета по една страница от книга за лятно четене на глас.
2. Всеки ден да преписвам по 3 изречения от прочетеното.
3. Да отделям време да чета и разглеждам детски списания и комикси.
 В края на седмицата засичам колко думи чета за една минута.
Ако съм достигнал целта – 30 думи в минута, продължавам с план за прочит на 34 думи  за една минута.  Ако не съм повтарям стария план още една седмица.

Примерна цел 2
1. Всеки ден да чета по две страници от книга за лятно четене на глас.
2. Всеки ден да преписвам по 4 изречения от прочетеното.
3. Да отделям време да чета и разглеждам детски списания и комикси.

Ако сте родител и сте зает, помолете някоя от бабите или дядовците да помогнат. Или някоя съседка, приятелка на семейството.
 Ще се изненадате колко добри резултати може да донесе постоянството и упоритостта.
И още нещо. Не забравяйте, че става въпрос за вашето дете. И ако вие не се погрижите, няма друг кой. Училището не е всемогъщо. От личен опит като родител знам, че основата за най-добрите постижения в училище се поставят вкъщи.

Умения за четене от края на 1 клас до края на 1 срок 3 клас
Брой думи  за 1 минута
1 клас
26 думи
36 думи
2 клас
52 думи
72 думи
3 клас
78 думи
108 думи
(Следва лятна стратегия 2)




сряда, 13 юли 2016 г.

Буквеница, интерактивен буквар за деца от 3 до 6

Българският интерактивен буквар се нарича „Буквеница“.
Достъпен е за всички родители, които искат да запознаят детето си с буквите и цифрите.
Приложението създава навик у малчуганите сами да проявяват интерес към ученето с изпълняването на различни игри и мисии. Ще помогне на децата лесно да пишат и произнасят буквите и цифрите, докато се забавляват. 
Предназначен е за деца от 3 до 6, но ако вашият първокласник среща трудности при усвояването на буквите и четенето, можете да използвате Буквеница съвсем удачно.
Интерактивният буквар е напълно достъпен за сваляне.
Съвместим е за всякакъв вид модели смартфони и таблети. Има безплатна версия и пълна платена версия с множество опции и функции, която струва по-малко от 4 лв. Можете да свалите приложението  вашия за телефон или таблет на Android или Apple.

„Буквеница‘‘ превръща изучаването на буквите и числата в истинско забавление.
Отделните упражнения са интерактивни игри – от всякакъв род и с разнообразни правила и мисии. По този начин учебният материал се превръща в едно забавно приключение за детето.
След като се избере дадена буква или цифра излиза стихотворение, което прави запомнянето ѝ лесно и приятно. После играта продължава с писане. Появят се вълшебни точки, които малките деца трябва да свържат в правилният ред, за да получат избраната буква или цифра и завършат нивото. В следващото ниво целта е да се изпише отново, но вече с сменена посока на свързване. Приключението с избрания приятел завършва с изписването му без помощни средства.
„Буквеница“ можете да свалите от тук.


Най-четени